Gästinlägg: ÖB!.....Skäms!

Efter att FS17 nu hemroterat efter en av de mest utsatta missionerna sedan Bosnien fanns det gott hopp om att dess soldater skulle få den uppskattning de förtjänade. Inte bara för de som patrullerar och hamnar i stridssituationer utan även för dem på Camp Nordic Light i Afghanistan som gett understöd genom att skapa goda förutsättningar för så bra uppdrag som möjligt.

En av tio patrulleringar har utsatts för någon form av attacker eller liknande händelser (mil.se). Media har även börjat inse vad våra soldater utför åt Sverige, sakta kommer insikten även hos allmänheten. Det är ingen lek Sverige håller på med!

Jag själv hade gärna applåderat dem vid en medaljceremoni vid Kungliga slottet i samband med en vaktavlösning. Jag gladdes dock av ryktet att medaljutdelning skulle ske vid Armémuseet. Allmänheten skulle kunna närvara, annons i tidningen för att folk skulle veta, och så vidare.

Vad blev det? Återigen en ceremoni bakom ett garage ute på Livgardet i Kungsängen med Chefen Arméns taktiska kommando som medaljutdelare med endast de närmast anhöriga som åskådare samt lite media. Intet ord om honom, men var fanns Göransson, landets ÖB , som fått jobbet bland annat just därför att han hade egen utlandstjänstgöring som merit?

Givetvis har en ÖB fullt upp att göra. Det ena mötet avlöser det andra, prioriteringar måste ske varje dag. Prioritering innebär i FM att man skär bort vissa saker. I det här fallet välkomnandet av FS 17. Mottagandet och hanteringen av soldaterna vad övrig logistik beträffar har fungerat utmärkt. Den enskilde tjänstemannen och tjänstekvinnan har gjort och gör ett utmärkt jobb.
Men varför inte lägga lite krut på våra utlandsstyrkors anländande hem? Återigen får man konstatera att människan i FM tyvärr inte har det värde de förtjänar hos den högsta militära ledningen.

”Hur svårt kan det vara?” är en vanlig fras när problem diskuteras. Man kan vända på det; ”Hur lätt borde det vara”, att ge den uppskattning våra soldater behöver, vill ha, allt för bekräftelsen att de gjort något bra. Att känna sig uppskattad och välkommen är den bästa psykologiska terapin de kan få.

Vad Skäms Du för ÖB? Eller är Du bara en marionett i händerna på empatibefriade logistiker och ekonomer? Och, varför inte, var fanns det politiska etablissemanget? Att begära att Kungahuset skulle bry sig om sådana här petitesser mitt i allt bröllopsbestyr vore på tok för mycket. Men högste militäre chefen?

Välkommen hem FS17, lycka till FS18, i behöver det.


Borneo








Wiseman:
Försvarsministern ställdes igår kväll i Aktuellt mot kapten Pontus Hübinette, vars öde jag tidigare skrivit om. Förhoppningsvis har ministern insett att det nu krävs krafttag om man ska kunna hålla rekryteringen igång. Sverige har inte råd med att de soldater som nu under hösten skadades "drabbas" av samma öde hemma i Sverige som Hübinette.

Lägg också märke till vad försvarsministern och lillebror Hübinette bär på sina kavaj- respektive jackslag...


Uppdatering 5/12 02.00: Läs också Morgonsurs funderingar kring FS 17:s hemkomst.

28 kommentarer:

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 15:47  

Ja, vad kan man säga?
På mina fyra hemkomster hittills så har jag mötts av en general en endaste gång och det var i mitten på 90-talet.

Sist så mötte jag Chefen Insats men han käkade bara frukost på LG för att sedan åka till Enköping på övningen Viking, som ju är så mycket viktigare än hemkommen trupp. Jag fick "den lilla blå" av en överstelöjtnant i stället (Den ligger i någon låda någonstans). Efter medaljen fick vi äta en snabb middag på Brunna värdshus för mässen på LG var tillägnad deltagarna i Viking.

Truppen möts inte med respekt av den egna organisationen längre och jag har sedan länge givit upp den förväntningen. Det är ingen idé att tro att FM uppskattar det man gör.
Men hur ska man kunna rekrytera då?

Och ÖB, finns han egentligen? Jag har sett någon sån på TV men är inte det en skådespelare?

/YO

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 16:17  

Sämsta hemkomsten någonsin!

Ingen "finmiddag" fick vi på skyttet som kom till LG i onsdags och muckat idag med motiveringen att den blir nästa vecka. Vi fick istället köpa våran egen mat igår. Otroligt snålt. Staben däremot som kom till LG en dag tidigare fick trots det "finmiddag". Deras middag hade tydligen inte hunnits beställas av..

Det är tydligt att det är skillnad på folk och folk.

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 17:17  

Hold your horses,

US förtjänar uppskattning, inte tu tal om det. Men det raljerandet Borneo ägnar sig åt är inte trovärdigt. Visst är det extra bra om ÖB kommer och delar ut medaljer, men efter ett tag ställer vi väl krav på att det är Fömin och sen Statsm och slutligen HMK. Kanske skall vi spara de tyngre företrädarna till svårare mottaganden.......

Skulle AI, genmj, inte vara "tillräckligt". Det är ändå han som stöder ("leder") insatsen från Sverige. På plats i missionsområdet är det förbandschefen som delar ut NATO-medaljen inte COM ISAF.
Håller med om att man kan genomföra det mera spektakulärt och tillgängligt för allmänheten och media. Liten note bara; Gårdagens ceremoni skedde inte "bakom ett garage" utan på SWEDINT´s paradplan som regelmässigt används för avslutningar av internationella kurser. Rätt ska vara rätt!

Old School

Trollet sa...
4 december 2009 kl. 17:20  

Jag mår illa när jag tänker på hur politikerna och FM slingrar sig i dessa frågor.

Hur kan man välja att skicka ut soldater, oavsett var i världen, med kravet att dom skall vara beredd på allt som kan tänkas, eller inte tänkas ske, men sedan inte få samma möjlighet när man kommer hem?

Vi har en försvarsminister som inte vill svara på om FM har möjligheten att egenkraftigt ta på sig detta, varför? Vore det ett sådant politiskt självmord att sticka ut hakan i denna fråga och kräva av den myndighet som anställer personer till högriskmiljöer att ta på sig fullt ansvar för dess anställda?

Hur skulle det se ut om man gjorde likadant på tex en oljerigg? "Ni får ingen vidare lön, ni måste stå för maten själv, delvis, den vi står för måste ni skatta för, och bli inte skadade för det kommer i slutändan att kosta er..."

Vet inte jag men jag tror att det mycket snart skulle börja disskuteras alternativa drivmedel när det inte längre fanns personer villiga att jobba i den branchen längre.

Personligen tycker jag FM och framförallt US gör ett otroligt bra jobb, mina förhoppningar ligger i att komma med nästa år på SOUn och förhoppningsvis göra iaf en rotation. Det som tar emot är vetskapen om dessa... Respektlösa handlingar gentemot de soldater som riskerar sina liv dagligen.

Förhoppningsvis sker snarligen en förändring, tyvärr säger mig pessimist/realisten att det ligger nog många år fram innan vi ser en respekt för våra soldater och ett ansvar för dom på hemmaplan.

Trollet.

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 17:24  

@YO
Kan bara instämma, har som funktionär innanför staketet bevittnad en medaljceremoni där medaljerande chefsperson med biträde fått huka sig under ventilationsutrustning i en hall avsedd för vård av fordon...så mycket för ceremonier.

En annan hemvändande kontingent fick inta (tilltransporterade) måltider i kasern eftersom utspisningsutrymmena var vikta för Viking XX (prioriterad verksamhet).

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 17:27  

Det som omnämns som "bakom ett garage på Livgardet" är plan utanför SWEDINT. Sen står det åskådaren fritt att tycka vad man vill om arkitekturen, men rätt skall vara rätt! Sen är jag den första att jubla om medaljen delas ut på yttre borggården där Högvakten kan "avtacka" sin kollegor genom att tex skyldra gevär och fanmarsch.

Livgardisten

Svar till Tolgfors sa...
4 december 2009 kl. 18:10  

Under intervjun med Försvarsministern gav sig inte den intervjuade programledaren sig i första taget utam hängde envist kvar vid frågeställningen. Tolgfors däremot klarade sig än en gång utan att svara på frågan. Bra jobbat av Karin (programledaren)men den knappa tiden är till Tolgfors fördel och det är han naturligtvis helt medveten om. Han, precis som i sin blogg, är något av en maestro på att arrogant vägra att svara på frågor eller ens bemöda sig med att lyssna/läsa vad medborgare tycker om hans utspel.

http://svartilltolgfors.blogspot.com/

Så trött sa...
4 december 2009 kl. 18:21  

Tolgfors kunde ju dykt upp vid hemkomstceremonin.

Men han var väl upptagen med att klaga på oppositionen på sin blogg. Man skulle kunna förledas att tro att det är Tolgfors parti som är i opposition när man läser hans blogg.

Det "råder balans mellan uppgift och utgift" läser jag. Ja, det är ju inte så konstigt när man betänker hur Uppgiften misshandlats under denna och förra regeringen lika. Med den metoden är det inte svårt att balansera utgifterna. Man kan ju alltid reducera numerären i de nya inrikestrupperna eller blunda för att våra dyra vapenbärare är ofullständigt beväpnade i förhållande till mer krävande uppgifter.

Inga nedläggningar av förband under den här mandatperioden, är väl det som försvarsministern yvs mest över. Nä, allt haveri är ju skjutet till nästa mandatperiod.

Jag förstår att Tolgfors inte vill ha några kommentarer på sin blogg. Det skulle väl slå ut hela internet.

Kanske lika bra att han höll sig borta trots allt, nu när jag tänkt på saken.

TaggtrådsHawaii sa...
4 december 2009 kl. 19:58  

"SWEDINT's Paradplan".
Jo jag tackar jag. En bit asfalt inklämd mellan parkering och baksidan av SWEDINT-huset..

Yttre borggården vore en bra plats för medaljceremoni/avtackning: en vacker plats för deltagarna, en plats tillgänglig för allmänheten och också en plats som kan imponera lite på turisterna!

LG/Granhammar - ett av Sveriges fulaste regementen!

Anonym sa...
4 december 2009 kl. 20:33  

http://www.mil.se/sv/Internationella-insatser/Afghanistan--Isaf/Nyheter/Armeinspektoren-och-anhoriga-tog-emot-FS17/

Har ni koll?

Bf 109E sa...
4 december 2009 kl. 23:37  

Livgardisten: om nu rätt skall vara rätt, upphörde inte SWEDINT vid årsskiftet 2008/2009?

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 00:23  

Wiseman. Även om Borneo vid stunder kan ha sina poänger upplever jag att det senaste inlägget är raljant på ett sätt som skadar trovärdigheten på bloggen. Ja, debatt är viktigt och att ventilera förslag och synpunkter kan kanske tom leda utvecklingen framåt. Men all denna galla över ÖB är helt obegriplig.

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 01:51  

Tydligen var det där med "bakom garaget" känsligt. Det ska inte tolkas konkret utan symboliskt, nämligen att medaljutdelning sker i skymyndan utan insyn från allmänheten. Och vadå vänta på något värre innan tre och fyrstjärninga uppenbarar sig?

Borneo

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 06:37  

Det står ju på mil.se att ÖB tar emot förbandet den 10 dec. På Armemuseum. Vad är det ni jiddrar om?

/RO

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 09:20  

Truppen möts väl med den respekt dom förtjänar ! Att någon skulle skjuta på dem under uppdraget var väl inget direkt överraskning.
Medalj av ÖB bara för att man fullgjort sitt kontrakt ?

Detta är som vanligt gnäll om allting från de lägre befattningarna,

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 09:24  

Behandlingen av hemkomna soldater få aldrig skapa intrycket av att de är uttjänta och ovidkommande. Det här tangerar nog gränsen för det.

Omsorg om veteranerna är faktiskt en fråga som vi får lösa om vi ska vara ute och panga i världen.

Det är svårt att inte tänka på "avdankning" i sin mest negativa bemärkelse.

I alla händelser så är jag övertygad om att alla i FS 17, särskilt skyttesoldaterna, vet att de har all rätt att sträcka på sig och vara stolta.

De har gjort mer för att återupprätta anseendet för försvarsmakten än någon annan på lång tid.

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 11:10  

Ja, vad kan man säga

SWEDINT är inte nedlagt utan ingår som en enhet i Livgardet.

I början på 90-talet kom jag hem från tjg i södra Libanon som observatör. En lågintensiv konflikt där man patrullerade mellan dåtidens IED:er, israeliska batljonsanfall och skottväxlingar mellan IDF/SLA och Hezbollah m fl. Vi åkte i Toyota LC med sandsäckar på golvet som "skydd". Nä, jag vet att vi inte var en part i konflikten men vi hade vår verksamhet mitt emellan de "skjutande" och IED:er ser ingen skillnad på fordon.

Ingen hemkomstceremoni ingen svensk medalj. Utrustningen gick direkt till SWEDINTs förråd och jag hem till mig. Tänk att jag överlevt ändå. Men det berodde kanske på att jag inte åkte ut i första hand för att få personlig aktning av svenska generaler eller inhösta en medalj.

Old School

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 11:18  

Det är skrämmande hur Försvarsmaktens ledningen behandla hemkommande soldater från utlandstjänst med 0 respekt.
Soldater och anställda som kommer hem från utlandstjäst har med sin frivillighet valt att göra en insats för sverige och för ett annat land . Många soldater har blivigt utsatta för beskjutning, IED, mm .
Att inte ens ÖB eller vår försvarsminister kan avsätta tid för att under 1-3 timmar personaligen överräcka den medalj och visa sin respekt för dessa människor är UNDER all kritik .

Det för mig tillbaka i tiden då en svansk sjukvårdare under Bosnien mission med risk för eget liv och under granatbeskjutning på Tuzla Air base sprang ut och försökte rädda norsk personal vars vagn blivigt träffade av en granat. Denne sjukvårdare blev sådeles den första icke norske medborgaren som tilldelades Hans majestät norske kongens medalj för Ädelt dåd . Uppskattningen från Försvarksmakten ??

Norges förre försvarschef General Sverre Disen gjorde det valet att alltid fira Julafton med sina soldater i missionsområdet varje år

Det är dax för såväl Försvasmaktens ledare som Försvarsminister att visa sin uppskattning och respekt för våra soldater i utlandstjänst när de kommer hem.

Plutch sa...
5 december 2009 kl. 11:56  

Det finns ett tankefel bland alla som uttalat sig. Det är att soldater skall "avtackas värdigt".

Nej soldaterna skall efter en ceremoni med brandtal, medaljutdelning och tacktal återgå till sitt förband. Fortsätta verka i sin yrke - och om upplevelserna behöver bearbetas så görs det bästa bland sina kamrater som upplevt samma sak.

Det finns en flera anledningar att yrkesofficerare klarar traumatiska upplevelser i insatsområden bättre än soldaterna (referens: psykolog tillhörande FM).

En av de största anledningarna är att en officer återgår till sina kollegor som har genomgått samma saker. Som har förståelse och där han kan få kredd för sin uppoffring.

Gämför med den avpoliterade utlandssoldaten som återgår till sitt jobb på Åhlens - övriga butiksbiträden vill säkert lyssna på krigshistorierna... -"Åh vad hemskt!" kommer dom säga.

Lägg ner Utlandsstyrkan! Låt förbanden få fullt ansvar från början till slut.

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 12:06  

Borneo !

Du brukar för det mesta vara rätt på det - men denna gång tror jag Du brast en aning i Din research. Följande framgår tydligt på myndighetens officiella och i inte obetydlig grad tillrättalagda organ:

"Medaljutdelningen är den FÖRSTA i EN SERIE för våra hemkommande veteraner som avslutas med att HELA FÖRBANDET hedras vid Armémuseum den 10 december där bland annat ÖB deltar."

Att ÖB väljer att hedra HELA förbandet på Armémuseum på nobeldagen får väl ändå anses vara ett fall i rätt rikting...

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 19:59  

Jag kommer att närvara vid Armémuseum. Hade faktiskt inte riktigt koll, Erkänner det men gläder mig åt detta. Är vi kanske på väg att löna det humana kapitalet?
Fantastiskt framsteg!
Borneo

Anonym sa...
5 december 2009 kl. 20:40  

PlutCh
Helt rätt.

Förutom Borneos pudel är det det enda inlägget som har 100% rätt här. Håller med vissa andra till stor del men alla har samma fel som plutch påpekar.

Lägg ner US! (och det är ju redan gjort med införandet av IO14) Att skicka ut tillfälligt sammansatta förband är amatörmässigt. Sen vet jag att vi gjort ett bra jobb många misioner och att fs18 säkert gör ett bra jobb. Men att skicka ut förband som sätts ihopp på tre månader är ju vansinne, att låta förbandet verka i 6 månader är ju helt värdelöst ur ekonomisk synpunkt. Att sedan skicka hem soldaterna som vill vara kvar i förbandet är ju ännu dummare.

Jag tycker att FS16 och FS17 visade vilken enorm skillnad på kvaliten förbanden höll i misonsområdet. Från rotation till combatready, i vissa fall på timmar. Fantastiskt.

FS18 är ju något mellanting mellan samövat och tillfälligt sammansatt. Så tiden får visa om vi får förluster eller inte. Vi får hoppas att gud är Svensk ett tag till.

/Truppare

Easy Fox sa...
5 december 2009 kl. 23:32  

@plutoncchefen.
Har också uppfattningen att officerare klarar det bättre tack vare kollegor som de pratar med och delar med sig av upplevelser.

Men visst är US redan nerlaggt. Formellt iaf...

@ old school
Skönt att du överlevt. Men hur mår du? Rent empatiskt verkar du ha lite problem, kan det bero på att du inte fått hjälp efter alla hemskheter i Libanon?
Jag tror inte att NÅGON åker ut av de anledningar du skriver om.

Menar du att man inte behöver ta hand om personalen vid hemkomst eftersom du klarade dig bra?
Med denna mentaliteten har man inte i FM att göra för då har man inte förstått något om vad personal handlar om....

En del hemkomster jag gjort har varit skandalöst dåliga. Detta kan utvecklas. Det är FM:s/politikernas förbannade skyldighet att visa uppskattning och ta hand om de hemkomna.
Sen känns Borneos inlägg mer bittert än genomtänkt denna gången.
Medaljutdelning på slottet hade varit något, visad uppskattning betyder väldigt mkt för de flesta soldater och offficerare, även om det finns hårdingar som old school som tycker motsatsen...

Anonym sa...
6 december 2009 kl. 02:01  

Läser man lite mellan raderna på många av inäggen så ser man en saknad.
Saknad av vaddå?
Jo, tänk att förbandet som varit ute i FN-tjänst tillhört t.e.x. IB 16.2 bataljonens första kompani. De hade tjänstgjort utomlands tillsammans med sin kompaniledning, delar av batledningen och delar av sin brigadledning.
De hade gjort sin vpl tillsammans, övat tillsammans och befälskåren hade i vissa fall jobbat tillsammans i många år. Många av dem och deras anhöriga kände dessutom varandra i det civila livet.

Vid hemkomsten till Halmstad fanns det förmodligen inte många Halmstadsbor som inte på något sätt hade en anknytning till någon i förbandet. Kommmunen hade ett intresse att välkomna dem, landshövdingen hade ett intresse, olika kommunalpolitiker hade kanske flera intressen av att vara med, vänner och anhöriga och olika företag hade säkert varit med.
Regementet och brigadchefen hade med flera hundra år av traditioner tagit emot "sitt" förband.
Parader med musikkår på Stora torg och tal av diverse potentater, middag i stadshuset, hos landshövdingen o.s.v.
Oavsett om förbandet hade varit anställt, vpl, deltidsanställt eller en blandning så hade nog den s.k förbandsandan, kårandan överskuggat den nyinköpta värdegrunden.
Det verkar vara något sådant en del av er saknar.
"Vi skall inte jämföra med det som varit", sa M Moore häromdagen vid en utfrågning. Han har nog förstått värdegrundens andemening.
Så sakna inte det som kunde ha varit, utan konstatera bara att det kunde varit värre.
Teaterdirektören.

Anonym sa...
6 december 2009 kl. 17:57  

Ett enkelt sätt vore att placera cermonin vid slottet.
Vid vaktavlösning och liknande finns det att tillgå extra personal.
Närheten till riksdagen gör det väldit enkelt för ministrar att "svänga förbi".
Om nu inte Försvarsministern kan, så finns det fler, tex Vice statsminister, Utrikesministern mfl.
Anhöriga, turister, och andra Svenskar har oxå lätt att deltaga.

ÖB får väl ta en biltur eller åka med SL från HKV...

/Tinhead

Anonym sa...
8 december 2009 kl. 14:07  

Men någon lyssnar ju i alla fall...

http://www.mil.se/sv/Internationella-insatser/Afghanistan--Isaf/Nyheter/Resterande-personal-ur-FS17-medaljeras-pa-Armemuseum/

Uno sa...
8 december 2009 kl. 17:01  

Hoppas att detta inlägg hjälpt till att man nu kommer ha medaljceremonin vid armemusseum med försvarsministern som deltagare.

Anonym sa...
8 december 2009 kl. 22:23  

Nämen skärp er nu!

Att medaljcermonin ska ske på armémuseum har varit bestämt åtminstonde en månad tillbaks.
Det är inget som HKV ändrat pga en blogg. Att man lägger ut information om det kan dock ha med den proteststorm som brutit ut.

En fågel viskar i mitt öra att fler medaljer än de vanliga kommer delas ut...och jag tror nog jag ska ta på mig långkallingar under ökenuniformen...;-)

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade