Strilaren

är en ny blogg som jag följer. Vederbörande skriver mycket bra och initierat om ledningsfunktionen inom Försvarsmakten och Flygvapnet i synnerhet. Speciellt inlägget om utredningen av GLC/NOC är mycket intressant. Allan Widman skulle säkert vara intresserad av inlägget om datalänkar också. Jag får tacka Strilaren för att delar av min bloggbörda lättats eftersom Strilaren och jag helt verkar dela uppfattning i dessa ämnen. Jag har haft dåligt samvete den senaste veckan för att jag inte skrivit om dessa ämnen, men nu slipper jag det.

Strilaren har lagts till blogglistan i högerkolumnen. Samtidigt har Militära Reflektioner tagits bort då bloggen tyvärr ska läggas ner. Man får hoppas på att den gör en fågel Fenix.

5 kommentarer:

Anonym sa...
17 mars 2009 kl. 09:29  

Nu verkar strilarens blogg försvunnit, man kan ju undra vad som hänt.

Anonym sa...
19 mars 2009 kl. 10:44  

Ja man kan verkligen undra var har den tagit vägen. Är det frivilligt eller...
Hmm..... vad är det nu ÖRA står för

Öppenhet
Respekt
Ansvar.....

Jag hoppas att det är frivilligt annars är FM verkligen illa ute..
/MK

Anonym sa...
23 mars 2009 kl. 23:25  

Öppenhet - skall respekteras



Men även Respekt och Ansvar .. och det ömsesidigt. Inte bara från arbetsgivarens sida, eller?



Kanske är det de som "Strilaren" kommit på? Det tog honom 30 år i FM att begripa ordet respekt :-)

Anonym sa...
24 mars 2009 kl. 09:06  

Nu är ju egentligen inte "respekt" värdeordet, utan "resultat"...

Hur resonerades det egentligen?

Öppenhet - nä för f-n, inte det...men, det borde vi dock kunna hantera med vår informationstjänst, MUST och lite good ol'fashion ledarskap by fear. Ser trots allt otroligt bra ut som värdeord i media, och kan väl få en och annan aningslös i min org att läcka lite goda tips till chefen så att jag kan upprätthålla skenet av kompetens tills dess det är dags att byta befattning igen.

Resultat - nja, bra och klatschigt i media, men egentligen inget vidare att sätta fokus på...men det märks säkert inte. Bristande resultat har ju inte hindrat min karriär än så länge... Med en effektiv informationstjänst så behöver inte faktiska resultat vara så viktigt. Det viktiga är ju hur resultaten uppfattas. Kommunikation är A och O. Ja, då menar jag inte den faktiska kommunikationen mellan t.ex. flygplan, förband och liknande konkret skit. Men eventuella resultatproblem på sådana bi-områden fixar vi lätt genom att "kommunicera" fokus till viktigare, men framförallt enklare och billigare, frågor som t.ex. lyckade insatser, humanitära solskenshistorier, värdegrundsarbete inkl. HBTQ-arbete som visar att vi är en myndighet i tiden, dokusåpor om lumpen etc. Nä, resultat är inget kritiskt område med en fungerande informationstjänst, men ringer utomordentligt bra som värdeord.

Ansvar - mja, delegerat ansvar fungerar ju. Man kan alltid ta "uppdragstaktiken" som gisslan. Innebär att man kan klämma åt dem längst ut i kedjan - och det gillar vi ju! Ansvar handlar trots allt i praktiken om att hitta någon annan lämplig som kan göras ansvarig! Man måste ju se till helheten. Det vore ju synd om min viktiga karriär, och möjlighet att bidra med min expertis och långa erfarenhet, skulle grusas av några mindre missar. Jag är ju trots allt bara människa. Det finns ju fullt med obetydliga "experter" i verksamheten som sticker ut hakan och väntar på en fet smäll - de kan ju få ta den.

Ja, för f-n, ÖRA är ju klatschigt värre. Det tar vi. Då kanske till och med någon mindre kritisk kan falla för symboliken och förledas tro att vi är lyhörda. Det fungerar... :-)


Nä, allvarligt talat, så resonerar väl ingen i HKV? Ursäkta min respektlöshet.

Själv föredrar jag den (svenska) militära definitionen av ödmjukhet och dess tillämpning i ledarskapet: "OK, du vet att du är bäst, kan bäst, vet mest och förstår bäst, men låt även de mindre lyckligt lottade få komma till tals och när de har fått ventilera sina obetydliga åsikter, så kan du lugnt fatta det beslut du redan hade stakat ut och alla parter är nöjda."

Man får de ledare man efterfrågar och lyfter fram...

/Kreativ och ödmjuk

Anonym sa...
24 mars 2009 kl. 14:56  

Anonym den 23 mars 2009 23:25,
De många positiva inläggen på Wiseman och den nya bloggen Strilaren II är exempel nog för hur mycket strilarbloggen har uppskattats.

Ostyrkta påståenden för inte direkt de väsentliga sakfrågorna framåt. Just ett snyggt sätt att visa Respekt och Ansvar, Anonym 23:25.

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade