Rädda Försvaret!!!

Som ni ser här intill har jag gjort ett "Rädda Försvaret"-band i form av ett band i M/90. Denna symbol står för att man att man å det kraftigaste motsätter sig nya nedskärningar av försvarsbudgeten, nerläggningar av förband. Istället uppmuntras en översyn av försvarsbudgeten för att komma åt all den misshushållning som sker med resurser där Försvaret t ex tvingas för byggnader och materiel betalar hyror som på några år motsvarar inköpskostnaden, och som därigenom utarmar Försvarsmakten. Vidare stöder man tanken på att Försvarsmakten åter skall kunna försvara hela Sverige och därutöver kunna lösa internationella uppgifter.

Försvar mot väpnat angrepp - hävdande av territoriell integritet - stöd till det civila samhället - internationella insatser


Önskar du ansluta dig eller din webplats till kampanjen och använda symbolen - hör av dig med en kommentar!

58 kommentarer:

Anonym sa...
27 april 2008 kl. 02:45  

Tja.
Jag funderar på att posta ett inlägg angående detta "M/90-band" och dess betydelse på www.defencetalk.com/forums. Jag har redan tagit mig friheten att lägga in bandet i min profil på ovan nämnda forum.

Bra initiativ!

Wiseman sa...
27 april 2008 kl. 07:08  

Varsågod!

Anonym sa...
27 april 2008 kl. 08:23  

Tjaa!
Om det är okej med dig, så ska jag se om jag har intelligensen nog av att klara av att sätta in den på min blogg med.

Du som har bra koll, när kommer nedläggningarna äga rum?

// Jonas

Wiseman sa...
27 april 2008 kl. 09:17  

Det bestämmer riksdagen och beslut i fråga om vilka förband som läggs ner väntas strax innan jul.

Anonym sa...
27 april 2008 kl. 09:55  

M90 bandet är hur bra ide som helst, tror du att de går att få i produktion?

Wiseman sa...
27 april 2008 kl. 10:05  

Visst går det säkert att lösa med lite energi. Tyvärr har jag inte tid för det också. Jag diskuterade lite tidigare med några andra läsare att man skulle kunna sälja det med en liten förtjänst som sedan skänks till Försvaret. Försvarsmakten får ju säkerligen inte ta emot bidrag från privatpersoner eller organisationer men det skulle väcka uppmärksamhet och vara en mycket tydlig markering och paralleller skulle kunna dras till 40-talets insamlingar och Försvarslånet.

Anonym sa...
29 april 2008 kl. 10:59  

http://www.nufardetvaranog.se/

Då tipsar jag om denna websida..
Mycket bra initiativ.

Max sa...
1 maj 2008 kl. 19:37  

Önskar använda mig utav bandet på min blogg i samma syfte som på din, härligt intiativ!

MVH
Max

Wiseman sa...
1 maj 2008 kl. 23:10  

Max: Verkställ!

Anonym sa...
2 maj 2008 kl. 22:43  

Wiseman ! ... ska fan ta mig sätta M/90 bandet på uniformen när det är dags för den "fina" diplomutdelningen (medalj var visst för dyrt) efter tjänstgöringen i Nordic Battle Group. //SGT 1Cl snart entledigad

Anonym sa...
2 maj 2008 kl. 22:47  

Skönt att det fortfarnde finns själar med glöd i. Jag ska bära ett M/90 band vid den smått löjliga cermonin (läs diplomutdelning) Efter tjänsgöring i Nordic Battle Group 08 // Sgt 1cl Butter

Anonym sa...
15 maj 2008 kl. 10:31  

För att upplysa lite så finns m/90 bandet i produktion. Har fått 5 stycken igår.. :-)

http://www.nufardetvaranog.se/ (återigen)

Carlsson tycker sa...
18 maj 2008 kl. 17:26  

Hej Wiseman!
m/90 bandet kan vara nåt för mig även om jag också är kritisk mot den högsta ledningen som bara ägnat sig åt att klättra högre och högre i masterna medan fartyget sjunker.

Carlsson tycker

Wiseman sa...
18 maj 2008 kl. 17:35  

Varsågod och använd!

Anonym sa...
21 maj 2008 kl. 18:21  

Hej, var kan man köpa M/90-bandet?
Marie

Wiseman sa...
21 maj 2008 kl. 18:31  

Kontakta grabbarna på www.nufardetvaranog.se. Det sköter försäljningen.

Anonym sa...
21 maj 2008 kl. 22:31  

Tjena.. Även jag har tagit mig friheten och lagt upp din länk på min facebook sida. Hoppas du inte misstycker..Mvh Danne

Wiseman sa...
21 maj 2008 kl. 23:00  

Nej då, inga problem. Ingen facebookgrupp eller cause på gång? :)

Anonym sa...
21 maj 2008 kl. 23:22  

Tjena, Max från www.nufardetvaranog.se, vi ligger uppe nu som facebookgrupp och har i skrivande stund 200 medlemmar och ökar konstant.
http://www.facebook.com/group.php?gid=21761415125

Vi ligger just nu också på 2500 underskrifter(!) vilket är oerhört kul!

MVH
Max med crew

Anonym sa...
28 maj 2008 kl. 17:22  

ska kolla vad jag kan fixa e inte så haj på det här med datorer men jag ska kunna fixa det.../danne

Anonym sa...
4 juni 2008 kl. 22:53  

Hej

Jag har lagt upp M90-bandet på min hemsida. Har ca 300 besökare om dan, inte så mkt kanske- men många bäckar små..eller hur det nu är?

Wiseman sa...
4 juni 2008 kl. 23:03  

Mia: Tro det eller ej men jag har inte mycket mer en normal dag. Välkommen och varsågod!

Nedslag sa...
7 oktober 2008 kl. 11:32  

får jag lägga upp bandet jag har två bloggar. www.tindra66.sprayblog.se
www.tindra66.wordpress.com.

Skriver ofta försvarsrelaterat och stödjer kamrathjälpen /fredsbaskrarn på¨spraybloggen där jag har flest läsare..

Lev väl och var rädd om dig jag lägger upp dig på min bloggroll på WP om det är ok.

Maila mig annars ok..

De vänligaset hälsningar
Tindra-Annette Broström

Anonym sa...
26 november 2008 kl. 09:29  

Hej. Jag och min väninna vill ha ett sådant band att sätta på vinterkappan. Typ som "rosa bandet", fast lite tuffare. Vi ska köpa.

Wiseman sa...
26 november 2008 kl. 16:22  

Linn: Hör av er till www.nufardetvaranog.se

Det är de som säljer bandet. Lycka till!

Anonym sa...
12 januari 2009 kl. 10:13  

Vuill lägga upp bandet på vår hemsida www.nordostra.se :)

Måste skaffa ett band att ha på kläderna också ;)

Wiseman sa...
12 januari 2009 kl. 10:16  

Varsågod!

Anonym sa...
27 januari 2009 kl. 21:57  

Hej! Bra blogg! Har satt upp den på min blogglista. Jag skulle vilja sätta m/90-bandet på min blogg också.

Wiseman sa...
27 januari 2009 kl. 22:53  

Varsågod Mikael!

Anonym sa...
5 februari 2009 kl. 19:44  

Hej!
Jag har tagit mig friheten och länka till din blogg från http://www.ba03.org

Tack för en bra blogg!
//Lennartsson

Wiseman sa...
5 februari 2009 kl. 19:48  

Trevligt!

Anonym sa...
17 februari 2009 kl. 20:38  

Vill använda bandet på min än ej existerande blogg

Wiseman sa...
17 februari 2009 kl. 21:21  

Lindberg: Det går utmärkt!

Hornborg sa...
10 maj 2009 kl. 08:31  

Forbannat bra blogg maste jag saga.
Foljer den med noje!

Wiseman sa...
12 juni 2009 kl. 17:42  

FS: Varsågod och använd. Vad gäller "Nu får det vara nog" har jag ingen aning.

Morgonsur sa...
15 augusti 2009 kl. 14:06  

Jag följer din blogg med stort intresse. Den är den just nu i särklass bästa källan till information (och initierad diskussion) om vad som EGENTLIGEN håller på att hända med försvaret, och vilka konsekvenser de bisarra neddragningarna kan få för överskådlig tid.

Keep up the good work!

Jag önskar använda bandet på min nystartade blogg;

morgonsur.wordpress.com

...och kommer inom kort att skriva en del om (numera f d) försvaret och Sveriges möjliga säkerhetspolitiska utmaningar i framtiden.

Wiseman sa...
15 augusti 2009 kl. 14:18  

Morgonsur: Varsågod. Jag ska med spänning läsa din blogg.

Morgonsur sa...
16 augusti 2009 kl. 03:58  

Nu finns ett bra tillfälle.

"Sverige ett hot mot Ryssland"

Ett lite annat, provocerande sätt att se på våra skyldigheter som nation...

morgonsur.wordpress.com

Byfanenfrandalarna sa...
31 maj 2010 kl. 16:58  

Ja men BARA OM du raderar internationella insatser...

Mats Edvardsson sa...
3 april 2011 kl. 11:26  

Dags att visa våra värderingar före nästa försvarsbeslut, då i värsta fall allt norr om Mälardalen kommer att läggas ned.

Anonym sa...
8 april 2011 kl. 12:45  

Uppgradering?

http://img825.imageshack.us/img825/4299/bandm90.png

Malin (Tokyo) sa...
21 juli 2011 kl. 18:13  

Att bara tillföra mer pengar är vansinne eftersom FM i nuläget är cancersjukt och ett svart hål.Jag vet inte vad bandet egentligen står för. Är den till för oss som vill se ett starkt nationellt försvar eller står den för den väg FM slagit sig in på mot att bli ett globalt legoknektsbolag åt USA?

Jag vill bära ett band som kräver att FM läggs ner för att byggs upp på nytt från grunden till ett nationellt folkförsvar av folket, lett av folket, för folket. Men Jag är rädd för att bandet är till för yrkesofficerare som vill bevara så mycket som möjligt för att inte förlora sina jobb och fina låtsasgrader. Eller?

fd. VO/NB19

Malin (Tokyo) sa...
21 juli 2011 kl. 18:23  

Sgt 1cl Butter och ni övriga som använder sig av graden.

Lite OT men,

Är du acting plutonchef (plaoon sergeant) med över 14 års skarp erf från fältet? Det är just vad graden sgt 1cl representerar? Eller vad är du med en sådan internationellt högt ansedd titel?

Wiseman sa...
29 augusti 2012 kl. 21:00  

Elgen85:

Varsågod!

Unknown sa...
29 november 2012 kl. 17:10  

Vi har lagt in bandet på vår FB-sida.
https://www.facebook.com/Faltjagarbataljon

isenhand sa...
3 december 2012 kl. 16:37  

Jag är intresserad av ditt “rädda försvaret” band. Kan jag använda det på min blogg (http://ensvensktigerenbrittkommenterar.wordpress.com/)?

Wiseman sa...
3 december 2012 kl. 17:18  

isenhand:

Det går bra!

Unknown sa...
24 april 2013 kl. 11:07  

Hejsan!

Jag skulle vilja ansluta mig så hur gör man som privat person?

Unknown sa...
7 januari 2014 kl. 11:50  

Hej WiseMan!

Jag vill gärna lägga upp M90-bandet på webben för Södra Vargarna, en sydlig kamratförening till Lapplands Jägarregemente (http://www.sodravargarna.se/)

Hoppas det är OK.

Med vänlig hälsning,
Michael

Wiseman sa...
7 januari 2014 kl. 20:02  

Hej Michael!

Det är bara att köra på!

Unknown sa...
18 januari 2014 kl. 20:57  

Jag använder den gärna på min blogg som handlar om personlig beredskap. En följd av statens nedbantning av krisberedskap.
http://personligberedskap.wordpress.com/

Wiseman sa...
18 januari 2014 kl. 22:44  

Varsågod Lars!

SHQ sa...
5 februari 2014 kl. 09:39  

Tjena Wajse. Taxin står utanför och jag vill dekorera den med ditt band. Ok?

Wiseman sa...
5 februari 2014 kl. 23:27  

SHQ,

Ok!

skrivbordsgeneralen sa...
27 mars 2014 kl. 20:15  

Hej!
Har nyss startat en blogg där jag tänker diskutera försvarspolitik och skulle vilja använda M90-bandet i min profilbild... okej för dig?
http://skrivbordsgeneralen.blogspot.se/

Wiseman sa...
30 mars 2014 kl. 13:36  

Skrivbordsgeneralen,

Helt ok!

Christoffer sa...
1 april 2014 kl. 22:15  

Hej Wiseman!

Anhåller om tillåtelse att använda symbolen i sociala mediers sammanhang med samma grund som din på denna blog.

Hälsningar Christoffer.

Wiseman sa...
1 april 2014 kl. 22:33  

Christoffer,

Går utmärkt.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade