Det kostar att spara

SvD publicerade nyss en förhållandevis intressant intervju med försvarsminister Sten Tolgfors. Läser man mellan raderna är det inte svårt att gissa sig till att det är en del förbandsnerläggningar som står inför dörren. Den 15 maj kommer Försvarsmakten att presentera sitt förslag för långsiktiga besparingar för regeringen och 15 sept lär regeringen ge definitivt svar på vad som ska ske. Jag håller det för relativt troligt att vi kommer att ha ny ÖB mindre än ett år efter att Mikael Odenberg avgick som försvarsminister. Just den händelsen är ganska talande för regeringen Reinfeldts försvarspolitik. Jag citerar SvD:


"Jag vill kunna se mig själv i spegeln och Försvarsmaktens anställda i ögonen",
sade Mikael Odenberg när han i september lämnade sin post i protest mot
regeringens aviserade nedskärningar.


Hittills har ingen regering tvekat att spendera stora summor pengar för att spara en mindre summa pengar inom försvarsbudgeten. Det är långt, långt ifrån gratis att lägga ner och flytta militära förband. Historien lär upprepa sig.

En stor del av artikeln ägnas också åt bristen på kvinnor inom Försvarsmakten. Tolgfors är för en översyn och lättnad på kraven på kvinnliga soldater för att få in fler kvinnor i Försvarsmakten.

En översyn kan jag gå med på, men jag kan inte acceptera att det ska vara olika krav på män och kvinnor på samma befattning. Att det är olika krav för olika befattningar är självklart, men det skall inte göras någon skillnad på män och kvinnor. Vad vi sysslar med inom Försvaret är att vara det ultimata landslaget i en "sport" som ytterst handlar om liv och död. Varje befattningshavare skall vara den mest kompetenta och lämpade på den befattningen, oavsett kön, sexuell läggning eller hur man nu vill gruppera människor. Sådant är för mig ointressant. Det enda jag bryr mig om är att de som kämpar vid sidan av mig är eliten.

Det som är felaktigt i Sverige är snarast rekryteringen. Förhoppningsvis blir det snart ändring på med en allmän mönstring för både män och kvinnor. Sverige har långt färre kvinnliga soldater och officerare än de flesta andra västländer - trots lägre fyskrav... det du Tolgfors...

Ta t ex US Army, kvinnor 17-21 (lägsta nivåer för godkänt):
Armhävningar: 19
Situps: 53
Löpning 2 miles (3,3 km): 18.54

US Army har 14% kvinnlig personal... Försvarsmakten ca 4%. Dock ska man veta att US Army har lägre krav för kvinnor än män, men ändå avsevärt högre än kraven på svenska officerare.

Vad jag gillar med de amerikanska systemen är att personal som ej uppfyller de fysiska kraven kommer ej i fråga för befordran. Något liknande system, men även kopplat mot utebliven lönehöjning skulle jag vilja se inom Försvaret där man inom vissa befattningar haft neråt 2% av personalen som genomfört godkända fyskrav (FM baskrav).

I övrigt har jag roat mig med att läsa senaste Officerstidningen. Officersförbundet anser att det finns för få officerare, till skillnad från många andra. Inte helt oväntat.


Sedan återstår det ju att se vem som blir näste ÖB. Jag har mina aningar, men dem behåller jag för mig själv.

8 kommentarer:

Anonym sa...
22 april 2008 kl. 03:51  

Det är nog ganska få kvinnor (och män för den delen) som klarar av krigsmässiga förhållanden.
Det låter så vackert, då den samvetsömme ministern berättar om att hjärnkraften är viktig.

Men i verkligheten är tjälen meterdjup, då stridsvärnet ska grävas med korp och spade.
Snödjupet är alltid stort på den blivande tältplatsen som skall skottas ren. Bilen är fastkörd. Det är flera kilometer att bära den skadade, och vi är bara två som kan undvaras.

Det finns så många exempel på fältlivets prövningar som helst.

Olaus

Tabby sa...
23 april 2008 kl. 00:33  

Men nu när vi tar in färre människor så borde vi ju höjja fyskraven istället föratt sänka dem. Så att denna reduktion i kvantitet leder till en reduktion i kvalite.

Anonym sa...
23 april 2008 kl. 01:25  

Tyvärr har du rätt. Försvaret halveras :-(

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1167347.svd

Anonym sa...
23 april 2008 kl. 01:40  

"Ta t ex US Army, kvinnor 17-21 (lägsta nivåer för godkänt):
Armhävningar: 19
Situps: 53
Löpning 2 miles (3,3 km): 18.54"

Det verkar som att man har börjat kringgå vissa krav: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1166671.svd

Nöden har ingen lag lol

Tabby sa...
23 april 2008 kl. 17:33  

Jag läste på Amerikanska arméns forum för ett tag sedan att de driver ett särskilt boot camp för de som inte uppfyller fys kraven. Bland soldaterna kallas det även för "Fat Camp".

Så det är inget nytt att amerikanska armén börjar bli lite tyngre...

Anonym sa...
3 maj 2008 kl. 03:24  

Fys i all ära, men jag skulle nog hellre se att kollegorna var vettiga i skallen än att de sprang snabbt. Hur mäter man det?

Wiseman sa...
3 maj 2008 kl. 09:19  

Betyg från GU, fackintervju, psykolog?

Jag har så höga krav så jag vill ha både och.

Tabby sa...
3 maj 2008 kl. 15:35  

Bra fysik är ju en förutsättning föratt man ska vara klar i skallen när man omgrupperat en hel dag och sen ska försöka sova i eldställningen under bar himmel insvept i värmerocken för det är 5 minus grader ute.

Sen behöver det ju inte vara antingen eller du kan ju vara smart OCH kunna springa milen på 50min.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade