Detta absurda land

Jag har nyss avnjutit Aktuellt på SVT och fick då lära mig att regeringen har gett i uppdrag åt Vägverket att ta fram "Fru går man"-skyltar för att öka jämställdheten.

Fantastiskt! Här har vi en rad olika samhällsfunktioner med större eller mindre ekonomiska problem. Samtidigt ska vi tydligen lägga ner ett antal miljoner på att byta ut Herr går man-skyltar mot kvinnliga dito.

En rad frågeställningar dök genast upp i mitt huvud:

Visst måste det vara så att hälften av skyltarna nu ska vara "kvinnliga"? Kanske en man på ena sidan och en kvinna på andra? Fast då borde det ju på några ställen vara två kvinnliga eftersom det finns fler kvinnor än män.

Varför ska det vara en kvinnlig symbol med kjol/klänning? Det tycker jag verkar vara riktigt könskonservativt tänkande. En modern kvinna bär väl ofta byxor, liksom en modern man kjol? Hur blir det med transvestiterna?

Kvinnan på skylten har ju bart huvud. Hur ska det uppfattas av muslimska kvinnor som använder chadora?

Herr-går-man heter det ju av anledning att "här går man". Feminetik har säkert någon lösning på varför det ska heta fru-går-man.


Jag kan inte annat än sucka över dessa enligt mig icke-frågor. Snacka om I-landsproblem. Som jag sagt tidigare struntar fullständigt i om mina kollegor eller soldater är män eller kvinnor. Bara de är de mest lämpade för sina jobb och löser uppgifter snabbt och korrekt får de gärna vara marsianer.

Det känns skönt att se att vi i Sverige för en gångs skulle inte är värst på området. Tyskland har tydligen gått steget längre, där man inte tolererar skyltar med män som håller handen med barn (gångbana).

Det mest komiska på området tycker jag ändå vår försvarsminister stod för förra helgen när han sade att det faktiskt finns uppgifter inom Försvaret som kvinnor är bättre än män på. Logiskt sett borde det i så fall också vara tvärtom, men det tror jag inte någon vågar säga....

3 kommentarer:

Anonym sa...
3 maj 2008 kl. 15:30  

Gjorde precis ett skolarbete om länsrätten i Stockholm, där är det fler kvinnor som är domare än män, men ingen skriker efter könskvotering där!

Wiseman sa...
3 maj 2008 kl. 15:56  

:)

Anonym sa...
5 maj 2008 kl. 16:01  

Det mest fascinerande torde vara att den vite gubben fick sitt namn efter en ordlek på "Här går man".

Ganska kul tycker jag. feministernas krav på en "Fru Gårman" torde mest tjäna till att visa det alla vi män redan visste - kvinnor saknar humor!

/Lövet

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade