Ansvar och ansvar...

Allan Widman undrar vem inom Försvarsmakten som skall hållas ansvarig för att det har "sjabblat" med helikoptrarna till Nordic Battle Group. Närmast till hands ligger FMV eftersom det är de som sköter inköpen på ett så oslugt sätt. Det är ingen nyhet för någon försvarsmaktsanställd. Vi är vana vid att inköpen oftast har dubbelt så lång leveranstid som planerat.

Ytterst är det dock politikernas ansvar eftersom det är som från första början underlåtit att beställa helikoptrar lämpade för strid. Jag har tagit upp den här frågan tidigare på bloggen så är man intresserad är det bara att läsa de inläggen. (1, 2, 3)

Men som ofta måste jag ställa mig frågande till Widmans argumentation:

"Hkp 4 är en i Sverige och internationellt synnerligen väl beprövad helikopter. US Marine Corps reinvesterar i sina exemplar och kommer att flyga dem i minst ytterligare ett decennium. För stridsgrupperna som Sverige kan komma att ansvara för 2011 och 2014 borde de vara den självklara lösningen på ­behovet av helikoptrar för taktiska transporter."

Den helikopter vi känner som Hkp 4 benämns i USA CH-46. De helikoptrar vi i Sverige förfogar över överlag betydligt äldre än de amerikanska, som dessutom är på väg att ersättas med MV-22 Osprey. Till skillnad från oss blonda, blåögda svenskar har amerikanerna utrustat sina helikoptrar för stridsmiljö, medan vi trott att det hårigaste som kan hända är att ytbärgarens winsch fastnar. Därför är de amerikanska helikoptrar utrustade med robotskottsvarnare, ir-störare, fackelfällare, ballistiskt skydd och ofta ir-signaturdämpning. Trots detta är CH-46 den medeltunga helikoptertyp som förlorats i störst antal i Irak till följd av fientlig eld.



De svenska Hkp 4 är så gamla att det kommer att krävas mycket omfattande åtgärder för att gångtidsförlänga dem. Sedan ska man lägga till den skyddsutrustning som krävs för att operera med tillräcklig säkerhet i ett konfliktområde. Den är inte bara dyr utan väger en hel del, vilket kommer att kraftigt nedbringa prestandan hos den redan svaga Hkp 4. Lägg därtill operationer i hett klimat och kanske hög terräng, så början man inse att det här inte är en framkomlig väg. Det kan vara värt att också nämna att de Hkp 4 som nu finns i NBG endast har utrustats med Ksp 58. Ingen form av annat skydd finns eftersom detta ansetts för dyrt och dessutom kostsamt i vikt. Som en kollega med insyn i ämnet sa till mig: "Åk aldrig Hkp 4 om det blir allvar av".

Vad gäller Hkp 14 är jag fullständigt övertygad om att de förseningar vi sett hittills för den typen bara kommer att bli längre. Det här är en helikopter som i princip är lika avancerad som en JAS 39 Gripen, så det kommer att bli en del tekniska och organisatoriska aha-upplevelser när man väl börjar flyga den i Sverige.

Däremot tycker jag som sagt det är utmärkt om Widman vill utkräva ansvar av FMV för deras oskickliga affärer. Tänk om någon bara kunde utkräva ansvar av våra försvarspolitiker också.

9 kommentarer:

Anonym sa...
28 april 2008 kl. 19:13  

Här kommer en personlig reflektion:

Problemet är (du har säkert tagit upp det någonstans) att FMV gör/gjort sig av med sin tekniska kompetens för att renodla sin verksamhet mot upphandling och avtal (dvs. det ekonomiska och juridiska). Den tekniska kompetensen läggs på den industri som man beställer ifrån. T.ex skall man beställa ir-motmedel mot ett visst hot är det upp till tillverkaren att "garantera" effekt. Försvarsmakten beställer en förmåga.

Å andra sidan förstår jag inte varför man inte görs bättre avtal då det ibland känns som det finns inget vinstsyfte i FMV's strategi, ingen drivkraft att få ner summan på fakturan. Ingen anda att göra det bästa möjliga utan det handlar mest och att en förmåga beställs från Försvarsmakten och sedan letar man upp en leverantör och beställer och skickar räkningen till HKV. Antingen finns det för få människor på HKV med kompetens att följa upp eller så har glappet (Försvarsmakten litar på FMV's tekniska kompetens, de gör sig av med den utan att Försvarsmakten förstår konsekvensen) blivit för stort.

Personligen tycker jag steget blivit för stort nu från MSA (materielsystemansvarig på HKV) till MSA på FMV kontra verkligheten att det är ofta därför problemen uppstår. Beställer man en förmåga kan alltid en produkt uppvisa den förmåga men någon måste ju se till att rätt aspekter av förmågan säkerställs. Så skrivs sällan avtalen. Det är som en nivå saknas. En projektledare som antingen bortrationaliserats på HKV eller FMV.

Wiseman sa...
28 april 2008 kl. 19:28  

Kloka synpunkter!

Anonym sa...
29 april 2008 kl. 00:54  

Hkp 4 har även ballistiskt skydd.
Airliners.net

Behovet av skydd borde dessutom bero på insatsområde. Svårt för ett beredskapsförband att veta var man ska åka, men om det är ett tillägg till vanliga missioner så är det inte säkert att man måste ha allt.

I Kosovo har det aldrig behövts. Amerikanerna hade det, men britter fransoser mfl klarade sig utan.

I Tchad har ju fransmännen klarat sig med sina Pumor ganska länge och de jag har sett på bild verkar sakna det mesta av det du ställer som krav. Möjligtvis har de facklor.

I Liberia och liknande afrikanska länder torde behovet av facklor, IR-störare mm vara ganska litet och man åkte ju gamla ryska helikoptrar i Liberia.

I norra Afghanistan (där Sverige har trupp) är behovet av skydd också ganska litet så länge man håller sig i luften. Än så länge har jag inte hört talas om att något flygande blivit beskjutet där uppe. Norrmännen och finnarna åker ju på leave i Fokker 50 helt utan skydd, men av någon anledning måste svenskar åka boskapstransporten Herkules, som dessutom gör någon helknasig inflygning som ingen annan gör. Jag undrar dessutom vad det kostar att ha en FOB i Abu Dhabi bara för två leaveflygningar i veckan.

Wiseman sa...
29 april 2008 kl. 06:53  

Japp, du har rätt ang ballistiskt skydd. Missade att ta upp det.

Däremot håller jag inte med om hotbilden.

Liberia trodde man först vara helt lugnt avseende MANPADS, dock upptäckte man mot slutet av LA 01 att sådan fanns och man tvingades uppgradera hotbilden. Jag tror definitivt inte man ska underskatta hotbilden i norra Afghanistan heller.

Jag är övertygad om att de franska Pumorna är åtminstone utrustade med fackelfällare, vilket jag anser vara det viktigaste delsystemet.

Tro mig, jag vet rätt bra vad det kostar med FOB:en, och hotellinkvartiering för personalen etc. Det är långt ifrån billigt.

Anonym sa...
29 april 2008 kl. 19:12  

"gör någon helknasig inflygning som ingen annan gör"

Varfor göra en sådan inflygning frågar du, Hotbild och hur vanligt ar MANPADS ar i landet.

Wiseman sa...
29 april 2008 kl. 20:48  

Jag ska inte röja vad som står i militära bedömningar, men jag kan hänvisa till en länk på ämnet MANPADS:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6975934.stm

Anonym sa...
29 april 2008 kl. 23:23  

"Ytterst är det dock politikernas ansvar eftersom det är som från första början underlåtit att beställa helikoptrar lämpade för strid."

Hur kan det vara politikernas fel? Jag är ingen större vän av politiker, men vissa saker kan man inte enbart skylla på dem. Vad ville Flygvapnet ha? Hur genomfördes upphandlingen? Varför har det tagit 20 år innan de uppgraderats?

Var man ute efter en vanlig SAR-helikopter så fick man väl en ganska kompetent sådan i Super Puma. Alternativet hade ju varit Sikorsky S-70, men om det var en SAR-helikopter man ville ha så hade de ändå saknat beväpning och skydd. Om FV ändå bara avsåg använda dem för flyg- och sjöräddning fanns väl ingen anledning att köpa en helikopter utrustad för CSAR? USCG, RAF/RN, RCAF, RNoAF mfl har ju Sea King och liknande obeväpnade helikoptrar (utan skydd) för just SAR, så vi är ju inte unika. Norge satte ju nyligen (för första gången) Ksp på Bell 412 därför att de skickades till Afganistan.

Man ska ju komma ihåg att de beställdes på 80-talet. Armén åkte cykel, traktor, plastbandvagn, 20-bil mm och kroppsskydd var inte att tänka på. Varken J 35, JA 37 eller TP 84 hade facklor, robotskottsvarnare eller ballistiskt skydd vid den tidpunkten. J 35 och TP 84 saknade dessutom radarvarnare.
Det man kan undra är ju varför helikoptrarna inte uppgraderats sedan dess. Har FV önskat det men inte fått eller hade man helt enkelt inte tänkt sig lösa andra uppgifter än SAR? I det senare fallet har man bara sig själv att skylla.

Övriga helikoptrar (utom HKP 12, 14 och 15) är/var ännu äldre.

Försvaret har inte alltid varit så förutseende som man kan önska. För cirka 10 år sedan hade jag funderingar kring CSAR, CAS, lufttankning och annat, men "sådant ska inte FV syssla med" och "det har vi inget behov av" var svaren.
Om inte försvaret ser åt vilket håll taktik- och materielutvecklingen går, hur ska då politikerna kunna det?

När det dessutom är FMV som ska köpa in sakerna och FMLog distribuera dem, så kan det inte annat än gå åt h-e.

Wiseman sa...
29 april 2008 kl. 23:53  

"Anonym": Ja, det är en del synpunkter jag kan köpa. Dock är det ofta så som du själv påpekar att det ofta finns folk på operatörsnivå eller strax däröver som ger konkreta förslag på vad som borde göras, vad som borde köpas in etc, men som stoppas högre upp/högst upp i kedjan eftersom det heller inte finns någon politisk vilja åt det hållet.

Återigen, för att ta ditt exempel med pansarplast: Varför ifrågasätter man inte som politiker varför armén förväntas möta sovjetiskt pansar med plast?

Utan tvivel kommer det inom några år vara dags för en återgång till modeordet invasionsförsvar. Då kommer vi att ha samma diskussion igen - hur kom det sig att politikerna skar ner så mycket och varför sa inte försvaret emot?

Anonym sa...
30 april 2008 kl. 21:39  

Den ansvarige återfinns i regeringskansliet.

Om det skall utkrävas ansvar i helikopterfrågan får nog det nuvarande departementsrådet på Försvarsdepartementets militära avdelning (Fö MIL), genlt Mats Nilsson, svårt att slingra sig.
Han har i egenskap av Flygvapeninspektör, Chef för Produktionsstaben och Chef för Ledningsstaben i Försvarsmaktens Högkvarter gjort många avdömningar och fattat flera beslut i helikopterfrågan under åtminstone de senaste 7-8 åren.

Galileo

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade